Design & Development

  • Wat betekent UI Design?

    Een UI Design, of anders gezegd, User Interface Design is een ontwerp van een website, webshop, app of andere digitale omgeving. Het wordt ook wel de gebruikersomgeving genoemd. Het is de visuele schil waar de gebruiker interactie mee heeft en vormt de verbinding tussen de (eind)gebruiker en het systeem.

    Om een User Interface Design succesvol te maken is het belangrijk om deze zo gebruiksvriendelijk mogelijk te laten functioneren.

  • Hoe werkt het ontwerptraject van Eye Entertainment?

    Als ontwerper binnen Eye Entertainment mogen we natuurlijk graag ontwerpen. Voordat we echter een spreekwoordelijke ‘schep in de grond’ zetten, zullen we eerst wat voorwerk doen alvorens we met het ontwerpen beginnen.

    Wanneer we uitgaan van een website, webshop of app-ontwerp, zullen we in eerste instantie een debriefing maken om zodoende alle wensen en behoeften in kaart te brengen. We willen bijv. graag weten wat de beoogde doelgroep gaat worden en welke stijlen in de smaak vallen.

    Vervolgens gaan we aan de slag met het conceptontwerp van een hoofdpagina. In de meeste gevallen betekend dit dat we een conceptontwerp zullen opleveren van de homepage van een website of webshop. Vaak zitten de meeste stijlelementen in dit soort pagina’s en kunnen we op basis daarvan de rest van de pagina’s aanvliegen. Pas zodra wij én de klant tevreden zijn over het resultaat, zullen we een verdere vertaling maken naar de overige pagina’s zoals contentpagina’s, productoverzichtspagina’s, productdetailpagina’s etc.

    Zijn we met z’n allen tevreden over het gehele ontwerp, dan starten we de ontwikkelfase.

  • Welk contentbeheersysteem (CMS) moet ik gebruiken?

    Welke type contentbeheersysteem (CMS) je moet gebruiken hangt vaak af van het type website die je wilt ontwikkelen. Onderstaand de veel voorkomende opties:

    WordPress
    In de basis ontwikkelen we bedrijfs- of diensten websites welke geen te verkopen producten bevatten binnen WordPress. Hierbij kiezen we niet voor het installeren en aanpassen van aangekochte thema’s, maar ontwikkelen we deze zelf om zo de beste en snelste klantervaring te kunnen bieden.

    WordPress WooCommerce
    Wil je graag een webshop die minder dan 500 producten bevat? Dan kun je prima gaan voor een WordPress Woocommerce webshop. De budgettaire instapdrempel ligt in dit geval lager dan bijv. een Magento.

    Magento (2)
    Wil je een shop met meer dan 500 producten? Kijk dan eens naar de opties voor Magento 2. Magento is een krachtig CMS voor grote webshops welke specifiek bedoeld is voor grote aantallen. Hierbij zijn vooral productbeheer in grote aantallen een stuk toegankelijker dan bijv. bij WooCommerce.

  • Wat is cache en hoe verwijder je deze?

    Cache is een tijdelijk geheugen in de browser of server die het mogelijk maakt dat websites sneller geladen worden wanneer deze vaker worden bezocht door dezelfde persoon.

    Op het moment dat er veranderingen aan een website of webshop worden gemaakt, wil een cache nog wel eens hardnekkig de kop op steken waardoor veranderingen niet direct zichtbaar zijn. Om de veranderingen wel te kunnen zien, moet je de cache verwijderen. Dit kan op onderstaande manieren:

    Firefox

    1. Kies in Mozilla Firefox Tools (Extra) uit het menu.
    2. Selecteer Clear Recent History (of via de snelkoppeling CTRL+SHFT+DEL).
    3. Kies de tijdsperiode die u wil verwijderen.
    4. Kies onder de kop Details de optie Cache.
    5. Klik op de knop Clear Now (Nu wissen)

    Chrome
    1. Open Chrome op uw computer.
    2. Klik rechtsboven op Meer.
    3. Klik op Meer hulpprogramma’s. Browsegegevens wissen.
    4. Kies bovenaan een periode.
    5. Klik op de selectievakjes naast ‘Cookies en andere sitegegevens’ en ‘Gecachte afbeeldingen en bestanden’.
    6. Klik op Gegevens wissen.

    Safari
    Wanneer het ontwikkel-menu is geactiveerd kun je hierop klikken en vervolgens op de optie ‘Leeg caches’ te klikken om de cache te legen. Om dit proces nog sneller uit te voeren volstaat het om de toetscombinatie option⌥ + cmd⌘ + E uit te voeren, de cache wordt dan onmiddellijk gewist.

    Edge
    1. Druk op de toetsen [Ctrl], [Shift] en [Del].
    2. Een nieuw venster opent. Selecteer de optie “tijdelijke services en bestanden”.
    3. Bevestig uw selectie door op de knop “Verwijderen” te klikken

  • Wat gebeurd er in een functioneel ontwerp ?

    Wanneer we een functioneel ontwerp maken van een te ontwikkelen website, webshop of app, zullen we concreet gezegd alle functies op papier zetten. Over het algemeen gaan we over tot het maken van een functioneel ontwerp zodra de complexiteit van een website, webshop of app dermate hoog is, dat dit daadwerkelijk wat toevoegt. Zodoende krijgen we een overzicht van alle functies die ontwikkeld moeten worden en welke een relatie met elkaar hebben.

  • Wat betekent UX Design?

    Een UX Design, of anders gezegd, User Experience Design en in het Nederlands vertaald, ontwerpen van de gebruikerservaring. De gebruiker is in dit geval degene die gebruik maakt van de website, webshop, app, dienst of service. Tijdens het gebruik ontstaat bij de gebruiker een positieve, negatieve of neutrale ervaring.

    Anders dan bij een UI Design, speelt bij een UX Design onderzoek een grotere rol. Een goede UX Designer kruipt in de huid van een eindgebruiker en probeert een zo logische en gemakkelijke flow te maken van hetgeen wat de gebruiker moet gebruiken. Een UX Design is trouwens niet uitsluitend bedoeld voor online diensten. Een UX Design kan ook offline worden gebruikt voor het optimaliseren van werkprocessen of diensten.

  • Wat zijn Wireframes?

    Wireframes zijn de bouwtekeningen van een website, webshop of app. We tekenen de beschreven functionaliteiten uit zodat je precies weet welke functies je waar op de website kunt verwachten. Door tijd in te ramen voor het maken van een wireframe, kun je op langer termijn tijd besparen omdat je dan al vroeg in het proces wijzigingen kan doorvoeren. Dit zal over het algemeen in het ontwerp of ontwikkeltraject kostbaarder zijn.

  • Wat is een CMS?

    Een CMS is een content management systeem. Oftewel; content beheersysteem. Met een CMS kun je content toevoegen aan een website of webshop. Handig, want hiervoor heb je geen kennis nodig van ingewikkelde codetaal. Enkele bekende CMSen zijn WordPress, Magento en Drupal.

  • Wat is Magento?

    Magento is een beheersysteem bedoeld voor de (vaak) wat grotere webshops. Magento heeft een grote ontwikkel community die allerlei plugins ontwikkelen.

  • Wat is een mega-menu?

    Een maga-menu is een oplossing om in een menu veel (sub)categorieën met haar onderliggende menu-items weer te geven. Over het algemeen wordt een mega-menu over de gehele paginabreedte weergegeven, waarbij een ‘normaal’ menu vaak de breedte heeft van een enkele rij.

  • Wat bedoelen we met een footer?

    De footer is de terugkerende onderkant van de website die de website visueel afsluit. Vaak worden hier de belangrijkste pagina’s, contactgegevens, algemene voorwaarden en copyright in vermeld.

  • Wat bedoelen we met een header?

    Met de header van een website wordt over het algemeen de bovenkant van de website bedoeld die loopt vanaf het bovenste stukje tot onder een grote foto. Binnen de header vallen vaak het logo, menu, zoekbalk, banner.

  • Wat zijn de voor- en nadelen van een maatwerk Wordpress website?

    Een maatwerk WordPress website heeft vele voordelen, maar natuurlijk ook enkele nadelen ten opzichte van een voor opgezet thema. Onderstaand een opsomming waar je in ieder geval rekening mee kan houden:

    Voordelen
    1. Je kan een website precies zo ontwerpen als hoe jij dit wil. Dit draagt sterk bij aan het uniek maken van je website of webshop of het bieden van de best mogelijke gebruikerservaring voor de bezoeker.
    2. Over het algemeen een snellere website. Bij voor aangekochte thema’s wordt vaak gebruik gemaakt van ontzettend veel overhead aan plugin’s en functionaliteiten.
    3. Betere vindbaarheid in Google door snellere website. Google baseert haar indexatie namelijk mede door de snelheid van de website.

    Nadelen
    1. Hogere investering. Maatwerk vereist meer handwerk wat resulteert in meer ontwikkeltijd en dus een hogere investering.

  • Wat zijn de voor- en nadelen van aangekocht Wordpress Thema?

    Het gebruiken van een reeds ontwikkeld WordPress thema kan voordelen hebben, maar heeft ook zeker enkele nadelen. Onderstaand een opsomming waar je in ieder geval rekening mee kan houden:

    Voordelen
    1. Relatief snel opgezet doordat het ontwerp reeds bekend is. Hierdoor hoef je feitelijk alleen content toe te voegen.
    2. Goedkoper. Via een website als Themeforest is een thema voor een relatief laag bedrag aangeschaft.

    Nadelen
    1. Je bent gebonden aan het ontwerp van het thema. Aanpassingen hieraan kunnen soms veel tijd vergen.
    2. Over het algemeen bevatten voor aangekochte thema’s een overhead aan functionaliteiten. Hierdoor kunnen ze trager werken.
    3. Doordat ze trager werken, scoort de website minder goed in Google.

  • Hoe werkt het ontwikkeltraject van Eye Entertainment?

    Ons ontwikkeltraject starten we over het algemeen na afronding van de ontwerpfase. Na de ontwerpfase weten we precies wat er ontwikkeld moet worden en hoe dit er uit moet komen te zien.

    We zullen de te ontwikkelen zaken opdelen in kleine tussenopdrachten / ‘sprints’ om het overzicht te bewaren. Tijdens de ontwikkeling werken we op onze eigen afgeschermde ontwikkelserver. Zodra we voldoende sprints hebben afgerond en het project technisch in een toonbare staat verkeerd, zul je toegang krijgen tot onze ontwikkelomgeving. Zodoende kunnen tussentijdse sprints uitvoerig worden getest en kan content eventueel al worden toegevoegd.

    Zodra we helemaal tevreden zijn over de technische werking van het eindproduct, kan deze naar de live-omgeving gemigreerd worden.

Marketing & ondersteuning

  • Waar staat de afkorting SEO voor?

    De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimalisation, oftwel; zoekmachine-optimalisatie. Wanneer je een website of webshop SEO-optimaliseert, scoor je over het algemeen hoger in organische zoekresultaten bij een zoekmachine als Google.

  • Wat voor hosting heb ik nodig?

    Wat voor type hosting je nodig hebt hangt erg af van het type website of webshop die je gaat bouwen en welke doelgroep je wilt gaan bedienen.

    Over het algemeen heb je voor een bedrijfswebsite welke bestaat uit enkele contentpagina’s en contactpagina genoeg aan de meeste basis-hostingpakketten.

    Wil je een website laten ontwikkelen met veel video’s, dan moet je in ieder geval rekening houden met een hoster die veel dataverkeer toe laat. Video’s zijn over het algemeen namelijk meer data-intensief dan foto’s of tekst.

    Heb je een website met veel internationale bezoekers, dan kan een hoster met een zogenaamde CDN-optie handig zijn. CDN staat voor ‘content delivery network’ en houdt in dat de website op meerdere fysieke plekken op de wereld worden gehost. Dit kan bijv. bij een partij als Amazon. Op basis van de locatie van de bezoeker zal het CDN opzoek gaan naar de server die het meest dicht bij de gebruiker ligt om een zo snel mogelijk bezoeksnelheid te garanderen.

  • Wat is een Call to Action (CTA)?

    Onder Call to Action (CTA) verstaan we banners of knoppen die actie van de gebruiker vragen. Een voorbeeld zijn de knoppen die je ziet in fotobanners boven aan de website met ‘neem contact op’.

  • Wat is zoekmachine optimalisatie?

    Met zoekmachine-optimalisatie, maak je feitelijk je website gebruiksvriendelijk voor zoekmachines zodat deze gemakkelijker geïndexeerd kan worden. Google hanteert een aantal vaste speerpunten voor een optimale indexactie. Enkele daarvan zijn:

    1. Bevatten teksten voldoende hoofdkoppen, tussenkopjes, woorden.
    2. Is er een sitemap aanwezig.
    3. Zijn afbeeldingen / video’s voldoende gecomprimeerd.
    4. Is de achterliggende code zoveel mogelijk ‘geminified’, zodat deze zo min mogelijk tijd nodig heeft om in te laden.
    5. Is de server snel genoeg.
    6. Worden er geen onnodige javascripts geopend voordat de website getoond wordt.
    7. Is er een mobiele website (responsive) aanwezig.

    Via de tool Google Page Speed kun je bekijken of je website voldoet aan o.a. bovenstaande zaken.

  • Wat zijn belangrijke stelregels bij SEO?

    Wat wel
    1. Om penalty’s van Google te voorkomen is het belangrijk om je aan de richtlijnen te houden. Houd je jee hier niet aan, dan loop je het risico dat je indexatie (permanent) wordt geblokkeerd of wordt gedownranked.

    2. Zorg voor unieke en relevante en vooral eigen content.

    Wat niet
    1. Kopieer geen content van andere websites. Je denkt wellicht dat je op deze manier veel content op je eigen website hebt staan, maar helaas. Google herkend dit en zal dit niet meenemen in haar indexatie.

    2. Laat geen links op onbetrouwbare sites plaatsen die geen relevantie hebben met jou content. Meer is namelijk niet perse beter.

  • Wat zijn Google Ads?

    Google Ads kun je gebruiken om je bedrijf, product of dienst extra uit te lichten in de zoekresultaten van Google. Het is het advertentieprogramma van Google waarin je advertentieteksten kunt opmaken in combinatie met de woorden waar gebruikers van Google op zoeken.

    Omdat iemand actief op bepaalde woorden zoekt, kun je via deze methode vaak als bedrijf doelgerichter een campagne optuigen dan bijvoorbeeld via een offline media als krant, magazine of TV.

    De advertenties van Google Ads worden boven de boven de organische (niet-betaalde) zoekresultaten getoond.

  • Het Google Zoeknetwerk en het Google Display Netwerk?

    Er zijn enkele belangrijke verschillen tussen het ‘normale’ zoeknetwerk van Google en het zogenaamde Google Display Netwerk.

    Google Zoeknetwerk
    In dit geval gaat het vooral om de zoekresultaten in Google zelf, Google Maps en Google Afbeeldingen. Hier kom je als bedrijf bijv. bovenaan met een bepaald zoekwoord. Al heeft dit echter alleen zin als er voldoende zoekopdrachten gedaan worden op die specifieke woorden.

    Google Display Netwerk
    Het Google Display Netwerk bestaat uit sites als Gmail, Youtube en ontzettend veel andere websites waar Google als zoekpartner is aangemeld. Hierbij kun je denken aan bekende sites als Marktplaats of Nu.nl. Op deze sites wordt je advertentie getoond in de vorm van een banner. Via deze manier kun je bij grote groepen mensen dus snel zichtbaarheid creëren met je merk of product zoder dat men daar specifiek op zoekt.

  • Welk onderhoud komt er bij een website of webshop kijken?

    Onderhoud van een website is vaak een ondergeschoven kindje. De algemene consensus is: Het kost geld en je ziet het vaak niet direct terug. Maar net als bij een auto is het wel van belang om regelmatig je website of webshop te inspecteren op zaken die onderhoud vereisen. Het komt namelijk regelmatig voor dat er een update verschijnt voor een bepaalde kwetsbaarheid. Het zou jammer zijn dat hier misbruik van wordt gemaakt en je te maken krijgt met dataverlies, downtime of AVG-boetes.

    Natuurlijk is het wel zo dat voor bepaalde type websites en webshops de urgentie hoger ligt om zaken up-to-date te houden. Verwerk je veel klantgegevens en betalingen? Zorg dan voor een structureel updateschema, zodat je altijd zeker bent van de laatste updates.

  • Welk onderhoud komt er bij een app kijken?

    Het onderhoud voor een app is vaak net wat complexer dan wanneer je het over een reguliere WordPress website hebt. Vaak is App onderhoud iets waar voor de ontwikkeling niet goed over wordt nagedacht. Enkele zaken waar je rekening mee moet houden:

    1. Elke update vereist een nieuwe check in de Appstore of Play Store. Dit zal dus meer tijd vergen.
    2. Omdat een app voor meerdere besturingssystemen geschikt gemaakt moet worden, kunnen updates tussen deze systemen verschillen.
    3. Houd rekening met het feit dat apps opnieuw geschikt gemaakt moeten worden voor nieuwe versies van iOS of Android.

  • Hoe kom ik bovenaan in Google?

    Dit is een vraag die natuurlijk elke website-eigenaar wil weten. Hoe kom je bovenaan in Google. Helaas is dit niet met één direct antwoord te beantwoorden. Uiteraard kun je met veel geld een hoop bereiken op het gebied van zoekmachine-advertenties. Maar dit is natuurlijk niet altijd voorhanden. Zaken die je in ieder geval kunt oppakken zijn onder andere de volgende:

    1. Is je content uniek en relevant
    2. Bevatten teksten voldoende hoofdkoppen, tussenkopjes en woorden.
    3. Wordt content regelmatig ververst met actuele zaken
    4. Is de server snel genoeg.
    5. Wordt je regelmatig op andere relevante websites benoemd?
    6. Is je bezoekersstroom groot genoeg?
    7. Zijn afbeeldingen / video’s voldoende gecomprimeerd zodat deze snel ingeladen kunnen worden.
    8. Is er een sitemap aanwezig.
    9. Is de achterliggende code zoveel mogelijk ‘geminified’, zodat deze zo min mogelijk tijd nodig heeft om in te laden.
    10. Worden er geen onnodige javascripts geopend voordat de website getoond wordt.
    11. Is er een mobiele website (responsive) aanwezig.

    Zoals je ziet zijn een aantal van deze zaken niet alla minuut op te pakken en hebben sommige zaken vooral tijd nodig. De aanhouder wint!

  • Wat is Google Shopping?

    Google Shopping een platform waar webshops zich voor kunnen aanmelden zodat hun producten geïndexeerd kunnen worden binnen het Google Shopping Netwerk. Via dit platform worden producten snel en overzichtelijk ten toon gesteld alvorens je naar de webshop geleid wordt. Als gebruiker kun je via deze weg snel beslissen waar je bepaalde producten wilt gaan aanschaffen.

  • Hoe kan ik online adverteren?

    Online adverteren kan op veel verschillende manieren. De perfecte manier bestaat helaas niet en is vooral afhankelijk van waar je doelgroep zich bevindt. Enkele belangrijke (online) advertentiekanalen die je kan gebruiken:

    1. Google Adds
    2. Facebook Advertenties
    3. Instagram
    3. TikTok
    4. LinkedIN
    5. Twitter
    6. Website hun eigen advertentiemogelijkheden.

    Soms is het verstandig om op meerdere paarden te wedden en meerdere kanalen in te zetten om zoveel mogelijk mensen te bereiken.

  • Waar staat SMM voor?

    SMM is de afkorting voor Social Media Marketing. Dit kunnen (betaalde) advertenties op bijv. Facebook, Twitter of Instagram betekenen, maar ook het schrijven van blogs en nieuws behoord tot SMM. Welke manier van Social Media Marketing geschikt is voor jou bedrijf of dienst is afhankelijk van je doelgroep.

  • Wat betekend Bounce Percentage?

    De term ‘Bounce Percentage’ wordt veelal gebruikt in tools als Google Analytics. Het bounce percentage houdt in hoeveel van je bezoekers binnen een zeer korte tijd je pagina weer verlaten omdat ze zien wat ze hadden verwacht. Hoe hoger dit percentage ligt, hoe meer de content als irrelevant wordt beoordeeld. Dit is dus een handige tool om te zien of je aan je teksten moet gaan schaven.

  • Wat is Google Analytics?

    Google Analytics is een handig meetinstrument om de bezoekersstroom van je website te analyseren. Waar komen ze vandaag, hoe lang blijven ze op bepaalde pagina’s hangen en welke pagina’s worden als relevant en irrelevant worden bestempeld.

  • Wat houdt conversie in?

    Conversie is een belangrijk meetpunt om te zien of je bezoekers daadwerkelijk overgaan tot kopen, een offerte aanvragen of contact opnemen. Conversie wordt vaak uitgedrukt in percentages. Hoe hoger deze ligt, hoe efficiënter je website of webshop in elkaar steekt.

  • Wat zijn Facebook advertenties?

    Facebook advertenties zijn betaalde advertenties die je binnen het Facebook-platform en haar dochters zoals Instagram kunt weergeven. Voor Facebook advertenties kun je een vast budget instellen. Zodra je advertentie getoond is aan de bezoeker, zal dit van je gestelde budget worden afgehaald totdat het budget besteedt is.

Content creation

  • Wat voor functie heeft compressie?

    Compressie is essentieel om elementen van je website of webshop zo snel mogelijk in te kunnen laden en wordt vaak over het hoofd gezien. Vooral bij webshops kan dit veel uitmaken omdat hier vaak veel productfoto’s worden getoond. Een verschil van 50kb kan bij honderden afbeeldingen ervoor zorgen dat een pagina enkele seconden sneller ingeladen worden.

    Ook Google hecht veel waarde aan compressie. Hoe sneller je website is, des te beter deze wordt geïndexeerd.

  • Hoeveel woorden moeten mijn webteksten bevatten?

    Een van de aspecten waar Google op tijd tijdens haar indexatie is de lengte van teksten. Hoewel inhoud altijd belangrijker is, is het aan te raden om minimale tekstlengtes aan te houden van 150 woorden per pagina. Aan te raden is 300 woorden of meer.

  • Wat zijn SVG's?

    SVG’s zijn afbeeldingen in het zogenaamde vector formaat. Vector-afbeeldingen kunnen oneindig schalen, wat voor het web scherpe iconen en illustraties oplevert. Daarnaast zijn SVG-afbeeldingen een stuk kleiner in bestandsgrootte. Ze worden dus sneller ingeladen wat de algemene paginasnelheid bevorderd.

  • Heeft het schrijven van blogs / nieuwsartikelen zin?

    Het schrijven van blogs en nieuwsartikelen kan soms een tijdrovend klusje zijn. Vooral als het niet in je systeem zit. Voegt het schrijven van dit soort artikelen dan áltijd iets toe aan je website of webshop? Nou, niet altijd. Belangrijk is om relevantie in acht te nemen. Sluiten je geschreven blogs en artikelen niet voldoende aan bij je website, dan zullen deze niet perse gaan helpen bij de indexatie van je website.

  • Wat voor soort content kan ik het beste maken?

    Dit ligt geheel aan welke doelgroep je wilt bedienen. Sommige doelgroepen vereisen nu eenmaal andere media-uitingen dan anderen. Zit je doelgroep veelal op bijvoorbeeld TikTok? Dan kun je als contentmaker maar beter zorgen dat je ook op dit platform te vinden bent.

  • Waar let een tekstschrijver voor het web op?

    Een tekstschrijver kan een grote toevoeging zijn om je geschreven content kwalitatief een boost te geven. Niet alleen komt het gebruik van de juiste grammatica professioneler over. Ook het kopgebruik, alinea’s, tone-of-voice draagt bij aan de uniekheid van je geschreven content.

  • Wat is tone-of-voice?

    Met tone-of-voice wordt bedoeld hoe je je doelgroep aanspreekt. Houd je het formeel of ga je toch liever voor de informele aanpak. Met een juiste tone-of-voice kun je teksten boeiender maken om te lezen voor je doelgroep.

  • Wat is een contentkalender?

    Een contentkalender kan gebruikt worden om houvast te geven aan het schrijven van content. Zo kun je er voor kiezen om elke 2e dinsdag van de maand een nieuwsbrief te publiceren of structureel elke donderdag een diepte-artikel te publiceren. Het geeft een handvat om consistent om te gaan met je publicaties.

Neem contact op

Neem contact op

Terug